Eerste verslagje: Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daniëlle Lagerweij - WaarBenJij.nu Eerste verslagje: Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daniëlle Lagerweij - WaarBenJij.nu

Eerste verslagje: Thailand!

Door: Daantje

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

26 Mei 2016 | Thailand, Bangkok

Nou, daar komt ie dan, mijn eerste verslag!
Eindelijk de tijd gevonden en een computer (wat iets fijner typt dan een telefoon...). Laat ik beginnen met "time flies when you're having fun" ;) Het is alweer 2,5 week geleden dat Jacintha en ik vertrokken vanuit Utrecht naar het zonnige Azie... wat gaat de tijd snel! Bijna geen minuut stil gezeten om even een blog te typen ;) Op dit moment zitten we al een dagje veilig in Hanoi, Vietnam. Maar ik begin natuurlijk bij het begin: Thailand!

Oke, het echte begin dan: Met de auto naar Utrecht, met de auto naar Eindhoven, met de trein naar Venlo, met de trein naar Dusseldorf, met de trein naar Frankfurt en met het vliegtuig naar Bangkok! Het inchecken verliep alles behalve soepel, want Jacintha kon van te voren niet inchecken, op het trein station in Dusseldorf snapten ze er niks van en op vluchthaven Frankfurt waren we net op tijd bij de gate, omdat we naar de balie voor speciale gevallen moesten. Maar uiteindelijk, niks aan de hand we mochten mee! Woehooooeee het avontuur ging beginnen :)

Op Bangkok aangekomen wisten we gelukkig dat we de skytrain konden nemen en daarna een taxi. In 1 keer een taxi gevonden die op de meter reed, gelukkig niet binnen 1 minuut na aankomst al opgelicht. Het hostel hadden we vrij snel gevonden, hier maar even afgekoeld. Wat is het hier heet!!! We hadden een leuk Duits meisje ontmoet die ons even wat leuke straatjes liet zien om wat te eten. Eerste avond maar rustig aan gedaan, wel op Khao San Road een biertje gedronken om maar meteen mee te gaan in het ritme hier ;) Met het Duitse meisje en haar broer zijn we de volgende dag naar een beroemde tempel geweest, Wat Pho met een intens grote reclining buddha. Heel indrukwekkend, zo'n eerste tempel. Met de ferry (kostte geen drol..) zijn we naar het Jim Thompson House gegaan, op aanraden van Tycho en dat bleek een goede keuze te zijn. Een erg rustgevende plek in zo'n drukke stad en dingen geleerd over Thailand. Op de terugweg hebben we de Golden Mount beklommen, een tempel met uitzicht over heel Bangkok. Erg leuk met de sunset ook. Voordat we de ferry namen ontmoetten we een man die erg aardig leek en ons wilde helpen. Totdat hij een plattegrond uit zijn tasje haalde (waar nog meer plattegronden in zaten) en hij ons voor 10 baht een tuktuk wilde aansmeren die ons naar zo'n 5 tempels zou brengen. Even voor de duidelijkheid 10 baht is 0,25 euro, veel te goedkoop zelfs voor hier. En huh het moment dat hij het woord 'tuktuk' zei stond er al een voor ons klaar. Gelukkig hadden wij deze knakker in de gaten en wisten we zelf al een beetje waar we heen moesten (thank god voor maps.me), deze meneer achter gelaten en onze eigen weg vervolgd. Next day met de ferry naar de fietstour die we wilden doen bij Co van Kessel, echte Nederlanders moeten af en toe een beetje fietsen ;) En natuurlijk waren er alleen maar Nederlanders die zich hadden aangemeld voor die dag haha! Super leuke groep :) Samen met onze gidsen On en North gingen we op weg door Chinatown, over markten fietsen en in straatjes fietsen waarvan je dacht dat het geen straatjes waren. In deze wijken waren we anders nooit gekomen en hier hebben we meer de 'echte' mensen gezien die vriendelijk naar je lachen en kindjes die met je willen voetballen ipv de taxi en tuktukdrivers die alleen uit zijn op geld... Tijdens de rit stopte we soms bij tempels, marktjes of gewoon een uitkijkpunt en werden dingen over de Thaise cultuur verteld. Na de fietstour met de Nederlandse groep afgesproken om te eten en the nightlife op Khao San Road maar eens te bekijken. Eerste bucket was een feit haha en lekker gedanst in een soort ondergrondse club met techno. De volgende dag zouden we onze reis vervolgen naar Ayutthaya, lekker brak wakker worden en uitchecken. Gelukkig kan je natuurlijk je tas in het hostel laten en daar in de common area chillen.

Met de trein naar Ayutthaya, heel gek dat mensen hier gewoon op het spoor lopen en ook op het spoor wachten om de trein op te stappen. Onderweg na de buitenwijken kwam dan eindelijk de natuur een beetje in zicht waar we op hadden zitten wachten. De mensen in de trein waren heel behulpzaam, met het raam dat we niet open kregen en waar we eruit moesten. In Ayutthaya met een pontje de rivier over en even lopen naar het hostel (thank god again for maps.me). Stockhome hostel had een grote common area met banken, dus na het eten hebben we met een aantal het Eurovisie Songfestival gekeken, hup Douwe Bob! In IJsland schijnt dit nogal groot te zijn en een IJslands meisje wist bizar veel van het sonfestival af (als in welke liedjes wij hadden 4 jaar geleden..). Heerlijk even een avondje bankhangen na het begin van ons avontuur in het drukke Bangkok. De volgende dag kreeg ik rond 08:00 een smsje dat er iemand was gearriveerd... het was Tycho :) We gingen toevallig allebei naar Ayutthaya toe op dezelfde dag, dus maar even afgesproken om wat samen te doen. Tych had een duits vriendje meegenomen, Jakob, die ook gezellig met ons mee ging fietsen in de hitte van Ayutthaya om alle tempels en ruines te zien. Nou veel ruines van tempels gezien hoor, ze lijken allemaal een beetje op elkaar... Onderweg ook nog olifanten tegengekomen waar mensen op reden, niet oke. We zijn naar de Wat Phanan Choeng gegaan, waar een intens grote buddha staat en ze waren hier net bezig met een ceremonie. Interessant om zoiets mee te maken. Overal lopen ook veel monniken rond trouwens, vooral bij de tempels natuurlijk ;) In de buurt van deze tempel hadden Jacintha en ik iets gevonden waar we de boys mee naar toe namen als verrassing om .... bitterballen te eten! Woehoeee iets van thuis, en zo smaakten ze ook ;) 's Avonds lekker gegeten en wat gedronken bij een bar met een live band waar veel Thaise mensen zaten. Het begon een beetje te druppelen, wij als Nederlanders bleven eerst even zitten omdat het soms 'wel kan waaien', nou hier niet en alle locals schoten naar het overdekte gedeelte. En ja hoor het kwam met bakken uit de hemel, gelukkig was er genoeg plek en bleef de band gewoon spelen. We raakten met een Thaise jongen aan de praat die alles heel interessant vond, voor hen is het normaal om gewoon dingen aan te nemen en niet zelf verder te kijken/vragen oid. Hij wilde dingen leren en wist dat je dingen te weten komt door met mensen te praten en dingen te vragen. Super leuk om zo ook dingen over de Thaise mensen te weten te komen! Hij liet ons ook een Thais lekkernij proeven, vrij pittig met een gekke structuur die veranderde als je het in bier doopt. Next day hadden we de trein naar Chiang Mai (12 uur in el trino) pas om 21:00, dus uitgecheckt 's ochtends en lekker de hele dag een beetje rondgehangen. Oke... welcome to Asia, de trein had 2,5 uur vertraging... Maar daar kom je pas achter als je op een snikheet station bent, toen de trein kwam hadden we gelukkig een echte slaapcoupe en konden we slapen totdat we werden wakker gemaakt dat we er bijna waren.

In Chiang Mai kwamen we Sharon (een clubgenootje van Jacintha) meteen tegen in ons hostel :) Even alles dumpen en meteen met de groep meegegaan naar de canyon om te zwemmen. Je kon van ziek hoge rotsen afspringen, leuk om te zien maar ik vond zwemmen in deze 32 meter diepe canyon al goed genoeg! In de avond spelletjes avond en op naar Zoe in yellow en Spicy om te partyen. Helaas hadden we eerst een fan-room ipv een aircon-room, helloo hitte! De volgende dag maar even een pooldagje gepland :) 's avonds wat gegeten met een Duits meisje en naar de night market gegaan. Toen hadden we het geniale plan gekregen om naar een Ladyboyshow te gaan, best night ever! Het was zo hilarisch, deze 'dames' konden super goed dansen (en playbacken) en sommige waren echt niet te onderscheiden van echte dames... Alle jongens die vooraan zaten waren natuurlijk de lul haha: hoofd tussen het decollete, kusjes, alles. Totdat Rihanna op kwam, die leek echt perfect en een super goeie performance. Zij/hij haalde een jongen uit het publiek die op een stoel plaats mocht nemen waar ze even sexy om/op hem ging dansen. Blinddoek om en toen... kwam er een tsja niet echt pretty en fat ladyboy op die met hem ging dansen en toen werd de blinddoek afgedaan... lachen gieren brullen voor ons want hij wilde een kus van die jongen op z'n wang en die jongen deed het uiteindelijk en toen draaide de ladyboy zijn hoofd.... frontaal! Het hele publiek ging uit z'n dak! In Chiang Mai verder lopend nog wat tempels bekeken met Sharon en Jacintha. De laatste volle dag in Chiang Mai hebben we met olifanten doorgebracht bij Hug elephants. We werden een uur te laat opgehaald door een pick up truck waarin ook een scooter werd vervoerd.. naja oke dan haha. We waren de enige dus we hadden een VIP tour. Eerst kennismaken met de olifanten en ze voeren, om eerlijk te zijn was ik wel een beetje bang in het begin omdat ze zo groot zijn en de gids had gezegd als ze willen spelen moet je achter een boom gaan staan... Maar dat werd weggenomen nadat we ze ontmoet hadden, ze waren echt heel lief. Beetje olifanten kijken, met modder gooien, ze wassen, met de kleine olifant spelen en zwemmen bij een waterval. Door de rijst en maisvelden terug gelopen naar de compound. Op de compound was ook een aapje, wat honden en kleine katjes. Een gezellig boel dus. Na de rit naar huis weer met de groep gaan partyen om de volgende dag naar Pai te vertrekken!

Het idee was om met scooters naar Pai te gaan, uiteindelijk vanwege het weer er toch voor gekozen om met de minivan te gaan. Heeeeeerlijk een local die de hele rit naast me heeft lopen kotsen omdat de weg nogal veel bochten bevat (zo'n 721). Het hostel waar we wilden verblijven was helaas vol, per ongeluk liepen we tegen een leuk (en goedkoper) guesthouse aan. Daar maar 5 nachten verbleven, lekker een bungalow voor onszelf, met eigen badkamer en alle spullen konden we lekker laten rondslingeren. Heerlijk pizza gegeten bij een echt Italiaans restaurantje (ja want de eigenaar praatte Italiaans en zag er zo uit), toen we de pizza kregen bleek het waar te zijn: een dunne bodem met een lekkere krokante rand (love it). Op straat waren er 's avonds marktjes en je kan alles lopend doen in het centrum, heerlijk! Nou, de groep uit Chiang Mai de volgende dag weer ontmoet en met scooters naar een waterval en naar hotsprings gegaan. Super mooie natuur onderweg en crazy wegen, zo steil dat we soms niet met z'n tweeen op de scooter omhoog konden komen... De hot springs waren heel rustgevend, een waterpoeltje in de jungle. Bij de burgerqueen een heerlijke burger met friet gegeten. Na het eten wilden we wat biertjes halen, maar het was buddhaday.. Which means: no alcohol. Uiteindelijk een winkeltje gevonden dat het illegaal aan ons verkocht. Een paar spelletjes gedaan en om een christelijke tijd lekker gaan slapen :) Helaas voelde Jacintha zich niet goed de volgende dag, man wat een apen hier bij het ziekenhuis. Niemand spreekt goed Engels, als ze lunchpauze hebben dan hebben ze lunchpauze (heb je je been gebroken en bloed je aan alle kanten, dan mag je gewoon even wachten). Uiteindelijk ben ik met de groep mee gegaan om weer met de scooters op pad te gaan. Jacinth heeft zo'n 5 uur rondgehangen in het ziekenhuis, uiteindelijk antibiotica en lekker gaan slapen en rusten. Nu gaat het weer helemaal goed! Met de scooters naar andere hotsprings gereden, deze waren too hot om erin te gaan. Het zag er echt super vet uit, maar het rook verschrikkelijk.. In een super klein dorpje hebben we bij een gezin met een restaurantje in/naast hun huis pad thai gegeten en aan het eind van de dag hebben we bij de canyon naar de sunset gekeken. Die er niet echt was, omdat het super bewolkt was.. Maar een mooi uitzicht hier! Pizza gegeten en de stad maar even onveilig gemaakt, het was full moon dus onze gezichten maar laten beschilderen door een rastaman. Next day: massaaaaaage finally! Erg lekker, helemaal in elkaar gedrukt worden en gekraakt aan alle kanten. Onze friend Sharon heeft een bamboo tattoo laten zetten, erg gaaf om te zien. Het was echt binnen 5 minuten klaar, zo snel! Na de tattoo maar even wat gedronken bij Almost Famous, want Jacintha was bijna jaaaaaarig (ja we zijn al/pas bij 22 mei in de avond). Happy bday! Als verjaardagscadeau zijn we naar de Lod cave gegaan. Met twee gidsen met een gaslamp zijn we op pad gegaan. De grot was echt intens groot, maar je kon af en toe alleen zien waar de gidsen met het licht schenen, ook wel een beetje creepy. Allerlei gekgevormde rotsen gezien die leken op krokodillen, popcorn, apen, olifanten, boobies. Ook heerlijk grote spinnen gezien met vogelveren in hun webben... dus aannemelijk is dat het vogelspinnen waren die vogels eten iehw! Eerst gewandeld in de grot, daarna met een bamboo raft verder gegaan naar het einde waar aan het eind van de dag 80.000 spreeuwen in zouden vliegen. In de grot zaten ook super veel vleermuizen, die vliegen dan 's avonds uit. De vogels hadden op het hoofd van een jongen uit ons groepje gepoept, gelukkig niet op ons! In de avond even langs de groep om afscheid te nemen, want de volgende dag weer terug naar Chiang Mai voor een nachtje om te beginnen aan onze reis naar Vietnam! Om middernacht maar even met Tych gebeld, want die was ook jarig: happy bday! Laatste dag in Pai, probeer hier maar eens USdollars te krijgen voor je visum voor Vietnam.. Alle exchange kantoortjes langsgeweest, nou dan niet he. Lekker even een half dagje gechilled en alles geregeld voor het vervolg van onze reis. Met de minivan naar Chiang Mai, hop naar het hostel, wat eten en slapen. Nou ja slapen... dat ging niet van harte op een plank met een super dun matje erop en allemaal mensen die het grappig vonden om erg luidruchtig laat thuis te komen en vroeg op te staan. Oke, we leven nog. Met de red cab naar het vliegveld. Om van Chiang Mai naar Bangkok te vliegen en van Bangkok naar Hanoi te vliegen. Super korte vluchten 1,5 en 2 uur. Op Bangkok hebben we heerlijk bij de McDonald's gegeten! Alle vluchten verliepen soepel en we zijn 25 mei veilig in Vietnam aangekomen :)

Wat er in Vietnam allemaal al is gebeurd/ gaat gebeuren lezen jullie de volgende keer :)

p.s. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, hopelijk hebben jullie het gehaald om 'm helemaal te lezen!

• 26 Mei 2016 - 19:01

Ina:

Ja hoor, ik heb het gehaald :-). Leuke verhalen!
    Zo te lezen vind je er niks an

• 26 Mei 2016 - 22:17

Angela:

Je hebt me wel vermaakt in de bus naar huis ;) leuk om alles te lezen banaan! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

• 27 Mei 2016 - 23:59

Bart:

Dank voor de update Daan. Leuk om te lezen, volgende keer graag met foto's :-).
    Veel plezier in Vietnam. Ik heb nog even gesproken met de eigenaar het huis dat ik voor jullie in Bali gehuurd heb, aardige vent. Klonk allemaal goed, lekker relaxen tussen de locals....

• 29 Mei 2016 - 18:32

Sophie:

Leuk om te lezen Danie! Goed dat je het zo naar je zin hebt :-)

• 01 Juni 2016 - 03:17

Daantje:

Dank je wel allemaal :) Heb het inderdaad goed naar mn zin en het wordt steeds leuker! Zal even kijken of het de volgende keer met foto's lukt, anders maar even op mn Facebook kijken daar staan ze ook. xx

• 05 Juni 2016 - 20:38

Peter:

Nu nog een keer het hele verhaal gelzen. Op je telefoon toch niet makkelijk.
    Super gaaf Dani.
    zie nu al uit naar je volgende verhaal. Mag best langer hoor :-)